zandfilter model Europa D600

Hallo allemaal,

ik lees dit forum al met plezier een tijdje, maar nu heb ik zelf een vraag.
Ik heb het volgende filter gekregen van iemand (zie foto)
Op de doos staat Model Europa D600

Ik heb 2 vragen

1. Er zitten koppelstukken bij welke je in de 6weg klep schroeft.
Moeten hier geen rubbers tussen? (deze zitten er niet bij)
Bij de overige aansluitingen,( het kijkglas en een grote schroef onder) zitten allemaal een rubber tussen, vandaar mijn vraag)

2. Wie heeft er ervaring met zo’n filter? en kan er wellicht iets meer over vertellen?
Bijv mijn vraag: Het filter wordt afgesloten, door een ijzeren ring in het midden. Het lijkt me dan ook logisch, dat het filter maar voor de helft gevuld wordt met zand of glaskorrels?

funny-pool bvba Wed, 01/20/2021 - 12:31

je kan ook teflon gebruiken , en ik zou andere koppelingen gebruiken ,
gebruik koppelingen die je uit elkaar kan schroeven , zo kan je de buizen steeds losschroeven als er iets is anders moet je alles weer doorzagen .

de filter is inderdaad maar tot de helft gevuld ( nadeel ) als je glas gaat gebruiken hangt dit een beetje af van je capaciteit van je pomp , glas kan vast komen te zitten als je geen kracht genoeg hebt om terug te spoelen , daarentegen met glasparels heb je daar geen problemen mee .

John5 Wed, 01/20/2021 - 12:31

Stukken in de 6weg kraan niet te ver indraaien. Eerst zonder teflon tellen hoeveel omwentelingen je kan indraaien. Als je te ver draait barst het huis van de kraan.

hjk1972 Wed, 01/20/2021 - 12:31

Beste Funny-pool en John5

allereerst bedankt voor jullie snelle reactie!
@Funny-pool: Begrijp ik uit je woorden, dat het wel normaal is, dat hier een rubber-ring tussen moet?
Ik heb ervaring met teflon, maar weet ook dat een (bijbehorend) rubbertje vaak beter werkt.

Wat betreft je 2e suggestie, dat klopt helemaal. wat je op de foto ziet is inderdaad een schroefkoppeling, waaraan ik weer een ander schroefkoppeling lijm, welke er voor zorgt, dat je de boel kan losdraaien, zonder de buis te draaien.

Mijn filter is een Speck Badu Eco Touch Pro, deze kan max 22m3 doen, ik hoop dat dat voldoende is…

Sylvester Wed, 01/20/2021 - 12:31

Als er geen rubber bij zit, is het de bedoeling dat je de dichting voorziet met iets anders, doorgaans Teflon tape.
Zeker niet verlijmen.
Op dergelijke verbindingen is het meestal de gewoonte dat je dat zo doet.

hjk1972 Wed, 01/20/2021 - 12:31

Bedankt voor de tips!
Gaan daar zeker wat mee doen.

Wat is jullie advies welk materiaal te gebruiken voor dit filter? zand of glas of parels?
En hoeveel?

funny-pool bvba Wed, 01/20/2021 - 12:31

John
tel jij steeds de omwentelingen ? dat is bijzonder
als ik dat moest doen , dan moet ik heel wat aftellen ,
koppelingen met een rubberen ring zijn beter , dat klopt , maar draadteflon werkt ook heel goed .
bij goedkopere en oude installaties installaties kan het misschien stuk gaan , ik heb het nog nooit gehad , ik doe het steeds aandraaien met de hand en daarna met een speciale sleutel , je moet je grenzen kennen natuurlijk ,

en waarom 2 stukken gebruiken als het met 1 ook kan , zwembadkoppelingen zijn zo te verkrijgen bij de juiste en goede vakhandel .

hjk1972 Wed, 01/20/2021 - 12:31

Bedankt allemaal voor de tips, we nemen ze mee!

Wat voor media zal ik in het filter doen? ik lees veel over glas en glasparels, maar voor mij is het allemaal nog een beetje zoeken… Wat zouden jullie mij aanraden? Lees ook veel over verschillende diameter van zand of glas, is dat van belang??

funny-pool bvba Wed, 01/20/2021 - 12:31

wat is de capaciteit van u pomp , ik geef de voorkeur aan glas , maar u pomp moet voldoende debiet hebben voor het te spoelen anders loopt het vast .
er zijn inderdaad 2 varianten glas en zand , grof en fijn , bij zand leg je onderin kiezel en daarop het fijn zand ,
bij glas hetzelfde maar dan grof glas en fijn glas er boven op , je kan ook glasparels gebruiken , die zijn wel iets duurder , maar dan maakt het niet veel uit wat debiet je pomp heeft .
het gaat ook langer mee .

hjk1972 Wed, 01/20/2021 - 12:31

Mijn pomp is een speck Badu Eco Touch Pro met max 22m3 geloof ik.
Maar begrijp ik dus goed dat glasparels er dus maar in 1 dikte zijn?

Het forum ondergaat momenteel een onderhoud. Stay tuned!