Forums
Beste,
heeft er iemand ervaring/raad over dit toestel??
een cop van 16 welisswaar bij 25% vermogen maar toch…
lijkt toch sterk…
alvast bedankt
- Log in to post comments
Beste,
heeft er iemand ervaring/raad over dit toestel??
een cop van 16 welisswaar bij 25% vermogen maar toch…
lijkt toch sterk…
alvast bedankt
31 kw is gigantischt veel, vandaaf mijn opmerking. Als ik dat uitreken op een zwemseizoen dan krijgen we een heel onaangename verrassing bij de afrekening. Bij installatie zit nog zoutelectrolyse, uv, watersense…de pomp is pentair varioflow (ook een zuinige dacht ik). Vanavond ga ik de pomp eens uitschakelen als ik er aan denk en zien wat dat geeft. Anders zit er ergens een toestel met verlies tussen op daltarief
Hanneke,
Je bedoelt dat je vanavond de warmtepomp eens uitschakelt maar de rest laat draaien he?
Zoniet en je was van plan om de ganse installatie stil te leggen zo ik toch eerst gewoon manueel de warmtepomp uitschakelen en eens kijken naar je verbruik.
Een verlies zal er niet zijn, anders hoop ik dat je installateur de juiste veiligheden heeft ingebouwd( zou me sterk verbazen van niet)
Natuurlijk al die kleine verbruikers maken ook een groot.
Joachim, inderdaad, ik bedoel enkel warmtepomp uitschakelen. Vannacht was het verbruik 21 kw wat ook veel is voor een bad op temperatuur
Hoi,
We hebben toch allemaal dezelfde warmtepomp hé, dus het verbruik van de pomp (alleen de warmtepomp) is bij ons toch ongeveer hetzelfde… niet?
Groetjes,
Griet
PS gisteren uitgeschakeld toen het 28 graden was, vanmorgen 26 graden. (ik schakel ook de filter uit ’s nachts, niet alleen de warmtepomp…)
Een watmtepomp snachts laten draaien is puur energieverlies. Ze haalt warmte uit omgevingstempratuur.hoe warmer hoe meer rendement.s nachts daalt rendement enorm.mijn instalatie draait gewoon 6 uur per dag. op warme dagen en nachten draait ze dan soms niet op koudere dagen draait alles dan 6 uur temp schommelt weerafshankelijk tussen 24 en 28 gr
Als je alles 24 uur laat draaien of 6 uur scheelt 75% op energierekening .het is wat je zelf wilt maar als je graag konstant 28 gr hebt kom je misschien met 10 of 12 uur er ook de watmte van omgevingslucht bepaalt rendement warmtepomp.
Griet,
13,5kw ik vermoed toch dat we alle 3 over dezelfde praten,
Nu het is heel simpel hoor.
De pomp kan maximum 2,1 kw per uur verbruiken en dit enkel en alleen als je warmtevraagt en met een verschil van min 2 graden zit
Als je 28 vraagt en je bad is 26 dan gaat je pomp zelf naar gelang de tijd van opwarmen zich aanpassen van verbruik dit zal variëren tussen 0,5kw en de 1,9kw
Geert,
Als je in de periode met de huidige temp je bad zwemklaar op 28 Gr wil hebben vind ik het toch beter om de pomp s’nachts te laten draaien.
Doe je dit enkel overdag dan haalt hij het verlies maar tegen de late namiddag terug op
En de pomp waar wij over praten heeft een cop bij gewoon gebruik dus warmtevraag meer dan 2 graden verschil van tussen de 5-6
Laat je je bad op temp houden of komt hij dicht bij je ingestelde vraagtemp dan stijgt het rendement naar max cop van 16
Zoals ik al eerder zei. Vergelijk het met een auto die een contstante snelheid moet aanhouden met een auto die afwisselend moet starten en stoppen
Willen degenen met de fairland inverter eens meterstand opnemen om 22.00 en rond 7.00 dan kan ik eens vergelijken…deze pomp zou zelf rentabiliteit berekenen en s nachts enkel draaien als rendement hoog is..daar twijfel ik dus nu aan met bad op temperatuur
Hanneke,….
Hetgeen jij nu zegt klopt niet.
Hij berekend net zelf zijn rendabiliteit.
Hij berekend hoeveel vermogen er nodig is om het bad op temp te houden en dit doet hij aan de hand van de tijd hij nodig heeft en de buitentemperatuur.
Maar hij zal zichzelf niet uitschakelen als rendement minder is.
Ps heb je mijn vorige post allemaal goed gelezen??
Daar staat de werking “kort” samengevat.
Net moet niet zijn 😄
En als het gewoon ‘op temperatuur houden’ is, dan verbruikt hij toch minder?
Klopt.
Dat hoor je ook hij maakt minder lawaai en de ventilator draait trager.
Zo had de installateur het nochtans gezegd….of had ik het toch begrepen. Hij zei: als de nachren zwoel zijn zal ze toch draaien. Vanavond gaat ze uit en we zien resultaat morgen.
Hoeveel “zwoele” nachten (+20gr) zijn er per jaar in België ? 2,3 ?
ken de werking niet van jullie warmtepomp maar vanaf bad op temp. is gaat de warmtepomp nachts niet meer aan hier.tijdens het opstarten wel natuurlijk.
Het is simpel je hebt een bepaalde energie nodig om het water te verwarmen en warm te houden.en de grootste invloed is hier de buitentemperatuur koude nacht is minder rendement en meer afkoeling .warm weer veel rendement en weinig verlies. en dat ‘kost ‘ nu eenmaal energie en daar zijn de installateurs nu net iets minder mee bezig.als jullie warmtepomp nachts niet op volle capiciteit gaat draaien betekent dit minder energieverbruik maar ook minder opbrengst.vergelijk het met waterkoker van 500w of 2000 w het een gaat sneller dan het andere maar je hebt evenveel energie verbruikt voor kokend water te hebben.dus enkel overdag is meer energiewinst overdag.
en COP van 16 dat belooft maar is wel zeer hoog.
Geert,
Je redenering klopt miet helemaal.
Tot aan je zin van de installateurs kan/wil ik je volgen.
Maar dan ga je de mist in.
Ken je het principe van een frequentieregelaar?
Die laat een pomp trager draaien maar het verbruik is niet recht evenredig.
Namelijk een voorbeeld ; een pomp van 750w pompt op 50hz 17m3
Dus op 7 uur verbruikt hij 5,25kw en heeft hij een totaal van 119m3 verpompt
Als we die pomp nu gaan regelen naar bv 15hz dan verbruikt de pomp nog 150w en pompt hij 5,1m3
Dus om aan het zelfde verpompt volume te zitten moet de pomp langer draaien namelijk 23,3 (afgerond) 24 uur met een totaal verbruik van 3,6kw besparing van 1,45kw per dag.
Dus je verhaal met de waterkoker klopt niet.
Je verwarmt het water met minder verbruik door de compressor (voor de leek hetgeen in de warmtepomp zit)te regelen.
Joachim,
zal wel kloppen wat je zegt maar niet in deze periode van het jaar vrees ik .Hoe warmer de nachten hoe rendabeler jullie systeem . maar et deze koude nachten denk ik beter overdag aan hoger hertz te werken.
heb vroeger nog koeltechniek gestudeerd dus echt een leek ben ik niet.
het inverter systeem kende ik niet.
heb wat rond gesurft en wat wijzer geworden.ik zie dat je zeker bent van je stuk . nu denk ik dat dat principe goed is voor een warmtepomp voor je huis te verwarmen/ koelen.maar voor zwembad minder interessant om dat je met een groot watervolume zit is het volgens mij beter met een te grote af aan warmtepomp te werken. het blijft toch zaak om op een zo snel mogelijke manier u water op temp te brengen of te houden. wat is het nut dat heel de installatie 24 uur draait bij een zwembad .tov een huis installatie snap ik het principe wel.ergens iets gelezen over de zwoele nachten dan gaat de pomp niet nodig zijns nachts bijna geen warmteverlies en dan draait ze hier soms maar een uurtje voor thermostaat ze laat uitvallen .als ik het goed snap gaat jullie compressor zelfs dan nog zeer traag draaien. als ik mijn warmtepomp ooit moet vervangen koop ik een die dubbel te groot is en daar gaat de snelheid van verwarmen de energie winst bepalen.stilstaan kost geen energie.is natuurlijkst is mijn visie.die COP van 16 is aan 25procent dus eigenlijk als je water zogoed als op temp is ?waar ik wel mee akkoord ga is dat jullie water een constant temperatuur heeft maar dat heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen.bij ons is morgens het water nu na zeer koude nacht 24,5 gr en straks na 6 uur werking een 26 gr .als we stijgen naar 20 gr omgevingslucht kom ik automatisch terug rond 28 gr uit. met warmtepomp van 2 kw is dat 12 kw per dag aan 0,23 euro /kw is dat 2,76 euro per dag; met warmtepomp van 1000 euro zonder toeters of bellen en verwarm daar bad mee van 8 op 3,1.
Dag Geert,
1) Inderdaad als je in deze periode van het jaar (of beter gezegd met de huidige temperaturen) je bad wilt op een deftige (meer dan 25gr) temperatuur hebben zal dit snel wat euros (tussen 7 en 10 schat ik) per dag kosten.
2) de rendementen van de warmtepompen worden inderdaad beter hoe warmer de aanvoer van het water en hoe warmer de buitentemperatuur ( we zullen nu eens geen rekening houden met de vochtigheid)
3)wat die te grote warmtepomp betreft, akkoord de american style bigger = best kan ik wel volgen maar je aankoop ligt wat hoger en je bad zal wat sneller op temperatuur zijn (ook meer verbruik omdat je pomp meer verbruikt) maar hier klopt je vergelijking met de waterkoker wel.
ipv van bv 5 dagen heb je er maar 3 nodig maar op het eind van de rit zullen beiden evenveel verbruikt hebben.
4)het nut van een installatie die 24h draait is toch wel dat je een constante filtratie hebt van je bad voor de zelfde prijs als dat je hem bv 8uur laat draaien
heb je toch onverwachts veel volk in je bad of andere “vervuiling” kun je nog altijd de snelheid tijdelijk wat verhogen.
5)wat die zwoele nachten betekent daar snap ik ook niets.
6)inderdaad de bedoeling is de warmtepomp te dimensioneren zodat hij eigenlijk volgens warmteverlies en warmtevraag eigenlijk blijft draaien en zichzelf regelt in snelheid, als hij bv merkt dat het bad afkoelt dan gaat hij wat sneller draaien, vraag je zelf plots enkele graden meer dan schakelt hij over naar zijn max vermogen (cop van rond de 4,5 bij koude nachten 5graden haalt hij) natuurlijk koelt het bad ook af.
eenmaal hij bijna zijn temperatuur bereikt heeft zo hij in “ideale” omstandigheden blijven draaien tot hij zelfs op 25% het bad warmer krijgt dan 1 graad dan de ingestelde waarde. Daarna valt hij uit om daarna terug op te starten zodra het bad op natuurlijke wijze een graadje is afgekoeld.
7)wat die toeters en bellen betreft, ik zeg zeker niet dat dit de beste/slechtse/goedkoopste/duurste warmtepomp is alles heeft zijn prijs vergelijk het een beetje met auto’s je geraakt er overal maar de ene is wat comfortabeler dan de andere.
8)vergelijking zijn soms moeilijk te maken zin om een stuk grond te kopen daar 10 zwembaden van 8op4op1,5 te bouwen en 10 verschillende warmtepompen te plaatsen.
dan zouden we eens goed kunnen vergelijken.
😉
ik ben inderdaad zeker van mijn stuk maar sta zeker open voor de nodige zowel positieve als eventueel negatieve feedback, een mens kan als je er voor open staat altijd bijleren.
maar ik durf wel zeggen dat deze warmtepomp super zal werken eenmaal we inderdaad rond de 20 graden zitten, maar er hangt natuurlijk ook veel af van het bad/afdekking/ligging(zon) en regels van goed vakmanschap
en ik ben zeker dat jou warmtepomp ook goed is.
er is natuurlijk wel 3 jaar algemene garantie op de onderdelen en 5 jaar op compressor en warmtepomp.
ik zou zeggen, laat de zomer maar beginnen!
Daar kan ik mij volledig in vinden 😁
aangezien ik technisch gezien teveel domme praat verkoop ga ik me daar van onthouden 🙂 wel nog even meegeven dat we gisterenavond rond 19.00 wp hebben uitgeschakeld. nachtverbruik lag nu op 8kw ipv 21 en 31 de twee nachten ervoor. Watertemperatuur door de heel lage temperatuur wel gezakt met twee graden. Geen idee of we er nu goed aan doen of niet om ze uit te schakelen…
Hanneke,
Domme praat,…. alle info is welkom.
Trouwens, nachtverbruik? Je weet toch dat je meter maar overschakelt vanaf 22u en terug naar dag gaat om 06u
Dus van waneer tot wanneer heb je gekeken naar je meters?
Ik gebruik de pomp nu enkel overdag. (zowel de filter als de warmtepomp)
Het water was zondagnacht 2 graden afgekoeld (van 28 naar 26 graden).
Maandag overdag heb ik de pomp dan ingesteld op 26 graden, zodat ze enkel warm moest houden. Ik heb gemerkt dat ze dan ook gewoon zichzelf uitschakelt na een tijdje.
Ik wil toch een beetje proberen te letten op het verbruik. Bovendien heeft de jongste dochter al elke dag gezwommen, of het nu 13 graden of 28 graden was. Dus voor haar is 28 geen must. (voor mij daarentegen 😉
Hanneke, als het verbruik zo hard is gezakt is dit toch wel de moeite vind ik. Hangt er toch ook vanaf of je zwemplannen hebt of niet.
Ik snap ook niet veel van de technische kant vd zaak, maar dat zal nog wel komen 😉
Zaterdag communiefeest, dan gaan we wel tot 28 graden.
Groetjes
Joachim, hier in de regio is nachtverbruik van 21.00 tot 6, in andere regio’s is het van 22.00 tot 7.00.
nachtmeter springt gewoon op om 21.00 dus in sce maakt dat niet uit aangezien de pomp om 19.00 al afging, het was toch heel koud en water was toen nog 29 graden. Ons nachtverbruik is normaal vrij stabiel (vaatwas en broodbakken). Dus het verschil van 8 tgo 21 en 31 is volledig te verklaren door de wp. In het weekend de hele dag door daltarief dus daar had ik dan gekeken de nacht van vrijdag op zaterdag en toen zaten we van middernacht (toen iedereen al in bed lag en niets van extra toestellen heeft gedraaid) tot zaterdagochtend a 31kw verbruikt…
Hanneke,
Ok.
Maar weet dat je warmtepomp maximum 2,1 ( maar dit is enkel wanneer temp buiten wat warmer is) per uur verbruikt momenteel heeft hij bij mij maximum al gedraaid op 1,9kw/u
Mijn pomp draait( warmtevraag) nu al 282uur en heb een verbruik van 375kw dus gemiddeld 1,33kw/uur ik had de temp ingesteld op 23 graden. Vandaag verhoogt naar 28 dus als jou pomp s’nachts 9 uur draait kan hij maximum 18,9kw verbruiken meer kan echt niet!
En hoe gaat hst ondertussen bij jullie? Hier staat pomp continu aan, maar drAide de voorbije dagen zelden. Verbruik is dan ook minimaal en temperatuur blijft mooi 28 ( gisteren door rolluik zelfs 29 zonder wp)