Forums
Beste,
heeft er iemand ervaring/raad over dit toestel??
een cop van 16 welisswaar bij 25% vermogen maar toch…
lijkt toch sterk…
alvast bedankt
- Log in to post comments
Beste,
heeft er iemand ervaring/raad over dit toestel??
een cop van 16 welisswaar bij 25% vermogen maar toch…
lijkt toch sterk…
alvast bedankt
Beste,
Enkele zaken die ik niet begrijp bij deze Fairland Inverter Plus met COP van 16:
* wanneer en hoeveel draait deze werkelijk op lager vermogen van 25% enz.?
* waarom niet de zwaarste versie kopen en steeds op 25% laten draaien?
* waarom doen andere fabrikanten dit ook niet als dat zo’n hoge COP oplevert?
Ik ben benieuwd wat de bevindingen van Joachim zullen zijn…
Beste poolpassionate,
Om te antwoorden op je vragen,
1) ze draait op haar vol vermogen als de gevraagde temp en de werkelijke temp 2 graden verschillen.
Vergelijk het een beetje met modulerende condensatieketel.
2) als je een te zware pomp koopt dan gaat hij zijn temp te vlug bereiken waardoor zelf om 25% draaien teveel is en waardoor et bad toch opwarmt waardoor de pomp uitvalt
Te lichte pomp en je zal nooit de 25% halen
3) geen idee waarom andere fabrikanten dit niet doen maar volgens mij zijn er toch al enkele inverters op de markt.
Iedereen weet als je iets met frequentie stuurt ( bv zwembadpomp)
Je dezelfde resultaten kunt hebben alleen duurt het wat langer)
Vergelijk het zoals me een auto, Beter continu aan 50 rijden dan 120 te doen en terug moeten stoppen om daarna weer te vertrekken enz…
Hey,
Met dit weer heb ik de warmtepomp uitgeschakeld. Ik ben tot max 19 graden kunnen gaan (met overdag draaien van 9u tot 19u. Ik denk dat mijn bad wel goed geïsoleerd is, want ’s morgens was het water 18 graden, dus telkens maar 1 graad afgekoeld ’s nachts.
Groetjes en als het beter weer wordt doen we nog een poging.
Griet
Griet,
inderdaad bij ons ligt alles ook voorlopig stil,
zodra de temp terug richting de 20 gaan start ik terug op en hou ik hem ook op temp.
de warmtepomp zal wel degelijk werken hoor, alleen eventjes geduld hebben en wat betere temperaturen afwachten. je zal wel zien zodra de temp overdag wat beter is stijgt je rendement van je warmtepomp en als je water warmer wordt stijgt je rendement ook.
hou je waarden van je water wel in het oog, met deze temp hoeft je zwembadpomp maar een uur of 6 te draaien hoor.
Griet, joachim, hoe gaat het met jullie inverter? Wij hebben ook de ppg 13,5 kw. Bad vandaag opgestart ( net afgewerk) pomp draait continu sinds vanochtend 9.00. solarrolluik is dichtgegaan om 12.00 ongeveer. Vanochtend 11 graden, om 20.30 14 graden en om 22.30 13 graden….volgens de installateur zouden we tegen vanavond 16 tot 17 grafen moeten gehaald hebben….
Dag Hanne,
Bij mij alles ok.
Bad zal waarschijnlijk na het weekend terug opgestart worden.
Wat zijn je afmetingen van je bad? 16-17 graden kan maar hij zal zijn best moeten doen met zo’n koude nachten ( ik lees dat je een solarluik hebt die zal ook wel helpen)
Bad is 7.4 op 3,4 en gemiddeld 1,4 diep. Ik heb t gevoel dat we gelijkaardig probleem als griet hebben. volgens zwembadbouwe moet warmtepomp dag en nacht blijven draaien omdat het een “intelligente” pomp is. Maar gisterennamuddag stond ze volledig bevroren. Deze ochtend ook. Is dat normaal?
In het begin is dit nodig omdat het bad dan zo snel en efficiënts mogelijk opwarmt. Wat dat heeft te maken met een intelligente pomp
snap ik niet direct.
Wat het bevriezen betreft, dit is normaal maar hij zou zichzelf automatisch moeten ontdooien als dit gebeurd.
Je kan ook hem zelf manueel ontdooien ( zie handleiding)
Dat dag en nacht draaien is misschien fout uitgedrukt. Ik lees vaak over mensen die hun warmtepomp vanaf bepaald uur uitzetten en dat is volgens de installateur niet nodig. De ppg inverter gewoon op zijn temperatuur instellen en hij berekent zelf adhv omgevingstemperatuur etc eanneer hij best draait of niet. Of heb ik iets verkeerd begrepen.
Ja dat klopt, je stelt je warmtepomp in op de juiste temp en dat is alles, maar je zwembadpomp staat meestal ook ingesteld met een timer, als die uitschakelt dan stop de warmtepomp ook.
Daarom doe je beter je zwembadpomp 24/24 draaien zo warmt ook je zwembad continu.
Hey!
Ik heb de pomp vanmiddag om 13u terug opgezet. Het water is 13 graden nu en ik zal vanavond nog eens kijken.
Mijn “probleem” was dat ik vond dat de pomp onvoldoende verwarmde. (bad is 8m x 4m x 1,50m) Mijn water bleef een hele week 19 graden. ’s Ochtends als ik ze opzette, was het water 18° en ’s avonds na 12uur draaien, was het 19°. 1 graad op 12 uur vind ik te weinig.
Omdat ze volgende week iets warmer weer voorspellen, ga ik het nog eens proberen en de pomp de hele tijd laten draaien (dag en nacht). Zodat we volgende week hopelijk toch eens een keertje boven de 20 graden geraken. Anders terug installateur bellen.
Dat ze aanvriest is normaal, ze schakelt dan vanzelf uit en ontdooit zichzelf. Erna springt ze terug op.
Groetjes en hou ons op de hoogte!
Griet
beetje verloren energie nu met deze koude temperaturen .
Ik weet het, maar de kinderen zitten zo op hete kolen…zwembad is net opgeleverd. Volgend jaar doen we t niet zo snel maar voor een keer….
Hey Hanneke,
Net hetzelfde hier. Het zwembad ligt er nu drie weken. Onze kids hebben al gezwommen bij 14 graden en bij 19 graden. Maar dan zijn ze er rap uit natuurlijk. Ze willen zo graag eens zwemmen bij een redelijke temperatuur. De pomp wordt overal omschreven als “zwemmen van april tot oktober”. Wel dan moet ze ook opwarmen natuurlijk. Enkele weken geleden was het 20 graden en toen haalde ik ook maar 19 graden.
Daarom onze “stress” ivm de pomp. Als ze nu gewoon 1 keer laat zien wat ze waard is, zijn we hier gerust.
Vandaag 1 graad erbij. Om 19u 14 graden en dan toch maar afgezet omdat het weer zo koud wordt vannacht.
Bij jullie?
Groetjes griet
Hier gezwommen toen het zelfs nog niet af was bij 11 graden…vandaag 15 cm water eruit moeten halen ( ander verhaal) en hele dag opengelegen. Het water dat in de pomp gaat is 15 graden, het water dat eruit gaat 18. Hier blijft hij paar dagen draaien om te zien hoe ver we geraken. Zwemmen gaan ze zondag zowieso doen 😁
Hallo,
Hier ook terug opgestart, water temp 12 gr. Verloren energie,… tjah ik
Versta dat het jeukt voor de kids, heb hier trouwens wat geëxperimenteerd met een frequentieregelaar type 20FI-E11070E2-IP65
Oorspronkelijk pomp is een pentair superflo 17m3
Verbruik 825w nu met regeling verbruik 120w op 18hz
De pomp heeft natuurlijk maar een debiet meer van 6m3 wat trouwens ideaal is voor de warmtepomp (tussen 5-7m3) dus hij moet 3 x langer draaien ( 360w verbruik dus ) besparing van 465w per uur.
Zo kan er al eens een extra vanaf voor de kids 😉
Wim,…. je weet toch wat ze zeggen he.
Kids blij,.. vrouw blij ,… ik blij 😉👌😃😃
Hanneke, huh water dat in de pomp gaat 15,… ok maar uit de pomp
18??? Meestal is dit maar rond de 0,2 verschil.
Ben je zeker??
Groetjes
Hey Hanneke. Hoe heb je dit gemeten? Groetjes
Gisteren op de middag de wp aangezet bij 14gr watertemperatuur, vandaag opnieuw aangezet van 10 tot nu en reeds 24 gr watertemperatuur ….
Mijn wp is meer dan ruim bemeten , liever een wp die te zwaar is dan net gepast ….verbruik is iets hoger maar aantal draaiuren is drastisch minder wegens veel sneller op temperatuur ….
Mijn wp kan een bad aan tweemal zo groot als het onze .. 😊
Gisteren op de middag de wp aangezet bij 14gr watertemperatuur, vandaag opnieuw aangezet van 10 tot nu en reeds 24 gr watertemperatuur ….
Mijn wp is meer dan ruim bemeten , liever een wp die te zwaar is dan net gepast ….verbruik is iets hoger maar aantal draaiuren is drastisch minder wegens veel sneller op temperatuur ….
Mijn wp kan een bad aan tweemal zo groot als het onze .. 😊
Blij voor jou Jurgen.
Moesten ze het mij gevraagd hebben, had ik ook voor een zwaardere pomp gekozen natuurlijk.
Intussen heb ik toch al 27 graden bereikt.
Jurgen,
Inderdaad sterk met huidige temperaturen.
In de zomer draait je pomp wrs slechts enkele uren.
Welke pomp en afmeting zwembad?
Deze pomp waar het topic om gaat fairland ppg inverter +13.5 kw.
Intussen is het al 28 graden geworden, maar nu weet ik niet zo goed wat te doen? Alle nachten op laten staan?
Zwembad is 8m x 4m x 1.5m.
Groetjes
Hier is al gezegd om pomp hele nacht op te laten staan. Maar nu had ik bij wijze v test gisteren de meterstand dal opgenomen om middernacht. Voor de rest geen toestellen die draaien,enkel filter ( op laag toerental) en warmtepomp ( en dan ijskast en diepvries natuurlijk) verbruik op 10 uur 31kw…als ik dat op vijf maand uitreken kwam dat hard aan…was gisteren geen ijskoude nacht (18 graden om 22.00) bad is op temperatuur ( inspuit is 31 graden, is dat niet te hoog) en rolluik ligt dicht…tussen 10.30 en 22.00 vandaag 7 kw verbruikt, inclusief vaatwas, koken. Door bewolking zullen zonnepanelen ook niet veel opgebracht hebben. Morgen ga ik opnieuw meten en zonnestroom ook verrekenen. Nu dus ook twijfel om pomp uit te zetten na 22.00
Hanneke,
3,1kw/u lijkt mij vrij veel.
A) ik weet heel zeker dat de pomp met huidige buitentemp en ongeacht je gevraagde temp max 1,9kw/u zal verbruiken als het bad nog niet op temp is.
B) je pomp draait op een laag toerental zeg je.
Zeer goed voor je verbruik. Ik ken je pomp niet maar standaard zal dit ook maar rond de 0,2kw/u zijn
Totaal max 2,1kw/u of 21 kw
Ik ken natuurlijk je installatie niet en weet niet of ee nog verdere verbruikers zijn maar een elektrolyse zal nu ook geen hoog verbruik hebben.
Zoals eerder vermeld op dit topic eenmaal je bad op temp is zakt het verbruik.
Bij mij draait de pomp nu overdag rond de 0,5kw/u (gisteren) en s’nachts rond de 1,3 kw/u maar het kan daar ook tussen schommelen.