fairland/ppg inverter + 13.5kw

Beste,

heeft er iemand ervaring/raad over dit toestel??
een cop van 16 welisswaar bij 25% vermogen maar toch…
lijkt toch sterk…

alvast bedankt

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Ondertussen heb ik mij deze warmtepomp aangeschaft.
De bevindingen hoor je komende zomer.

funny-pool bvba Thu, 06/04/2020 - 12:02

en waar heb je ze gekocht ?

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Ppg belgie (Waregem)

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Heb eens een foto proberen te posten,
En is dus blijkbaar gelukt.
Ben benieuwd naar de zomer en de belofte van de cop waarden.

funny-pool bvba Thu, 06/04/2020 - 12:02

kunt ge daar als particulier kopen ?

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Ik denk het niet. Enkel voor installateurs en groothandels

funny-pool bvba Thu, 06/04/2020 - 12:02

oh jij bent ook installateur dan dat wist ik niet .

Stef Thu, 06/04/2020 - 12:02

Ik heb deze pomp nu sinds enkele weken in gebruik. Ik kom niet boven de 18 graden. Wat doe ik verkeerd?
smorgens is het 17 graden en de pomp staat op van 9u tot 18u. Ze is ingesteld op 27 graden, maar na een hele dag draaien kom ik altijd uit op 18 graden. (Op display)

Smart of silence instellen maakt geen verschil.
Groetjes

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Dag griet,

Als je filterpomp draait start de warmtepomp na
3 min op als de gevraagde warmte hoger of gelijk is
Aan het zwembadwater.

Draait de ventilator van de warmtepomp?

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Hey,
Bedankt voor je reactie. De pomp staat op en de ventilator draait heel goed.
Nu nog steeds maar 18 graden, na vanmorgen 17 graden. Ze staat dus al uren op…
Ik moet wel zeggen dat er 18 graden staat op de display (ik heb ze ingesteld op 27
graden). Misschien is het zwembad zélf toch warmer dan 18°? Zou dit kunnen? Ben de thermometer voor in het zwembad te hangen even kwijt. Maar het lijkt me logisch dat die 18 graden het zwembadwater is…
Groetjes

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Net even gevoeld en het lijkt me zeker niet warmer dan 18 graden. 🙁

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Hmm,

De temp die je ziet op het display is de watertemperatuur
Die gemeten wordt wanneer die in de warmtepomp gaat (
Zwembadwater)

Loopt er condens uit de langs de onderkant van de warmtepomp?
Via dat slangetje.

Is de achterkant van de warmtepomp ijsvrij maw zie je goed die ijzeren lamellen naast elkaar?

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Hey,

Zeker ijsvrij, ik zie alle ijzeren lamellen goed. En er loopt water (condens langs de onderkant)…

Groetjes.

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Kun je eens voelen aan de temp van het ingespoten water
Voelt dit lichtjes warmer aan?

Welk zwembad opbouw/inbouw afmeting
Hoe ver staat je warmtepomp verwijderd?

Zit de warmtepomp met een stekker in het stopcontact.
Zoja, heb je toevallig zo’n meter om het verbruik te meten
Dan kun je dit er eens tussen plaatsen. Hij zou rond de 1800w verbruiken als hij werkt met deze buitentemperatuur.

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Hoi,
Het ingespoten water voelt een héél klein beetje warmer aan dan het andere water (denk ik). Gisteren was dit gevoelig warmer (’s avonds, maar ook dan hele dag gedraaid en max. 18 graden gehaald)

Het is een ingebouwd zwembad van 8mx 4 m en 1,40m diep. De warmtepomp staat tussen filter en zwembad op nog geen 5 meter. Ook voor en zijkanten zijn vrij voor circulatie.
De elektriciteit zit niet zomaar ih stopcontact, da’s allemaal ingebouwd id kruipkelder enzo, dus daar ga ik afblijven.

Het zwembad wordt afgedekt met lamellen.

Ik begin te denken dat de pomp stuk is… (ook al is ze nog nagelnieuw).
Groetjes

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Tjah,

Meer kan ik zo ook niet vertellen.
Mss best eens je installateur raadplegen.
Die kan zien of er nog voldoende koelvloeistof aanwezig
Is enz…
Mss een heel klein lekje, de pomp zal uiteindelijk wel in veiligheid gaan als het niveau van vloeistof te laag is.

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Merci alvast voor de moeite; ik ga hem idd contacteren. Ik hou je op de hoogte. Hoe warm is jouw water nu en ben jij tevreden van de pomp? Hoe lang duurde het daar om op te warmen? Of heb je ze nog niet in gebruik?

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Graag gedaan!

ik had de pomp vrijdag aangestoken (temp water 18) en zondagnamiddag had ik 25 graden. was ook zo ingesteld(35m³)
met dit weer hou ik hem nu op een 20 graden.

voorlopig ben ik wel tevreden hoor, maar het echte werk moet nog beginnen,
eenmaal op temperatuur dan zakt het verbruik enorm en blijft hij het water lichtjes verwarmen zodat het niet afkoelt maar ook niet bij warmt.

ben benieuwd naar het antwoord van je installateur,…

Stef Thu, 06/04/2020 - 12:02

Heb je de druk wrl goed afgesteld dmv het wat dichtzetten van de kleppen?

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Daar zal het niet aan liggen, als je de bypass regelt tussen de 5 en 7 m3 dan werkt de pomp ga je eronder of erboven dan valt de pomp uit.

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Tot nu toe geen oplossing van installateur. Alles is correct aangesloten. Afwachten tot het weekend of er warmte bijkomt en anders terugbellen :(.

Joachim Thu, 06/04/2020 - 12:02

Wat ik enkel raar vind is dat je pomp met de huidige temp toch het water zou moeten verwarmen. Dat als het s’nachts 2 graden is hij moeite heeft is logisch en een graad afkoelen zo zelfs ook nog kunnen. Maar overdag zou je toch vlot enkele graden per dag erbij moeten hebben weliswaar s’nachts eventjes stabiel of een graadje eraf,…

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Klopt. Ik ook. Word er moedeloos van.

funny-pool bvba Thu, 06/04/2020 - 12:02

op welke instelling heb je ze staan ?
velen willen graag gebruik maken van het eco systeem waar de inverter voor gemaakt is om zuiniger te werken , echter bij het opstarten van een zwembad dient de inverter op vol vermogen te staan , enkel als u bad op temperatuur is kan je hem op auto zetten , nu zijn de buitentemperaturen niet optimaal om een warmtepomp te laten draaien , kans dat ze bevriezen is groot , overdag zal het wel lukken .

een inverter draait pas op laag vermogen na opwarming bad , dus draaien maar tot hij de juiste temperatuur bereikt heeft non stop .

Griet Thu, 06/04/2020 - 12:02

Je kan het instellen op smart en op silence. Op smart draait ze op 25% tot 100% kracht en silence van 25% tot 80%. Dus we hebben ze op smart staan.
Snachts staat ze niet op.

Zou de pomp te zwak zijn voor het volume vh zwembad in combinatie met de koude temperaturen?

Het forum ondergaat momenteel een onderhoud. Stay tuned!